lördag 1 oktober 2011

Funderingar

Funderar och funderar kring vår barnlöshet. Idag ska jag ta ägglossningssprutan. Jag har tyvärr inga större förhoppningar på att vi ska lyckas bli gravida. Mest funderar jag på vad felet är. Vi har nu satt in totalt 9 embryon med toppkvalité. Att inte veta vad som är fel är så frustrerande, för något fel är det ju när vi aldrig har fått se ett plus. Idag har jag googlat på immunologiska orsaker. Detta har jag tidigare tagit upp med min läkare som "typ" avfärdat det. Tänk om det är bara en liten tablett eller något annat som behövs för att det ska gå vägen!!

Ni som har gjort många ivf-försök. Vad säger era läkare? Har ni fått göra några ytterligare tester?

Tack på förhand!

6 kommentarer:

  1. Vi har gjort nio gånger. Och nej, inga vidare undersökningar faktiskt. Visst är det märkligt att alla doktorer bara kör på och inte tar reda på varför det fäster?

    Väldigt frustrerande!

    Kram o lycka till

    SvaraRadera
  2. Vi har satt in nio perfekta, senast också perfekta blastisar. Får alltid en massa fina och läkarna säger att vi absolut inte får ge upp. Jag har visserligen bli till gravid vid flera tillfällen så nu ska jag få trombyl samt göra en fullständig missfallsutreding. Vi går på huddinge och tycker att läkarna faktiskt hjälper är intresserade av att hjälpa oss. Stå på dig! Och ge inte upp! Kram Lisa i Stockholm

    SvaraRadera
  3. Anna Cecilia. Visst är det frustrerande. Men som en läkare sa till mig. Om 50 år kanske vi vet. Kul! Kram

    SvaraRadera
  4. Lisa. Hoppas du får mer klarhet efter utredningen. Jag har också funderat på en missfallsutredning fast vi aldrig har fått ett plus. Lycka till. Kram

    SvaraRadera
  5. Nu kan jag äntligen kommentera på blogspot... jag hade sparat den här kommentaren på detta inlägg så jag tänker att jag skickar in den! :)

    Vi har satt in totalt 11 embryos vid 7 tillfällen. 9 av dessa embryos har varit av toppenkvalité men aldrig något plus på våra IVF-försök. Det är oerhört frustrerande. Men jag är övertygad om att landstingen (och för all del IVF-klinikerna) kan göra mycket mer undersökningar. Men att det inte är medicinskt motiverat av olika anledningar, en anledning är säkerligen att ofrivillig barnlöshet inte anses som en sjukdom fullt ut av läkare än fast WHO fastställt detta. Vår läkare har hela tiden trott (med våra fina embryos) att det skall lyckas. Men alltså inte. Jag vill också veta varför, för det måste finnas ett svar. Men de tester jag har genomgått är enbart de som man gör inför fertilitetsutredningen. Nu skall jag få göra en hysteroskopi för att kolla att livmoderslemhinnan inte har några skavanker samt ta samma prover på nytt som vid fertilitetsutredningen (som gjordes 4 år sedan).

    Kram Kix

    SvaraRadera
  6. Tack Kix för din kommentar!
    Det är vad de säger till oss. Att det borde lyckas! Men nu forskas det ju en del om livmoderslemhinnan. Jag tror det är något där som inte stämmer för mig. Intressant att du ska göra en hysteroskopi. Ska följa dig! Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera