tisdag 16 augusti 2011

Leva eller dö?

Jag har i dag varit hos psykologen. Jag har mått ganska dåligt denna sommar och vi pratade mycket om barnlösheten idag och om hur den har tagit ett kraftigt grepp om mitt liv. Såklart vet jag ju detta, men det blir så påtagligt när någon annan säger det till mig. Att jag har gått så länge med detta grepp runt mig att jag inte längre lever mitt liv. Jag är så osäker på mig själv. Känner att jag inte duger och har så mycket negativa känslor och tankar i mig så ofta.

Psykologen frågade om jag kan leva ett liv utan barn eller om jag hellre vill dö. Jag vet faktiskt inte. Ibland känns det som det skulle kvitta om jag körde ihjäl mig eller på något annat sätt dog. Jag vet att jag egentligen inte vill dö, men jag vet inte vad meningen kommer att vara med mitt liv om jag inte får barn. Vad jag ska fylla mitt liv med.

Min hemläxa är att fundera på om jag kan gå vidare med ett liv utan barn. Att fundera på om det finns andra sätt att leva. Jag ska registrera mina tankar, känslor och fysiska reaktioner när jag tänker på det. Detta funderar jag ju mycket på men snart måste jag nog börja agera för livet bara försvinner.

Min andra hemläxa är att fortsätta våga vara den jag är fastän jag ibland gör fel (prestationsångesten har ökat nu när jag mår sämre).

Det blev ett snurrigt inlägg men det är också snurr i skallen på mig!
Får nog återkomma till detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar