måndag 18 juli 2011

Uppdatering

En liten uppdatering. Läkaren ringde till slut i förra veckan och det var efter att vi försökt nå honom!
Han hade varit uppe i Stockholm på den stora fertilitetskonferensen ESHRE och där hade det diskuterats om att vissa kvinnor kanske inte "tål" hormonbehandlingen i samband med insättningen och att de istället ska behandlas i naturlig cykel. Jag har försökt finna någon rapport om detta på hemsidan men ej hittat något.
Tanken är i alla fall att de inte ska sätta tillbaka några ägg direkt efter ägguttaget vid nästa behandling utan frysa ned alla ägg och sätta tillbaka 1 eller 2 ägg vid nästa menscykel utan hormoner. Först och främst behöver vi ju få fram flera ägg, men om det blir som vid förra behandlingen så tyckte läkaren att vi skulle prova. Så planen är att vi kör igång på nästa mens och att jag ska stimuleras med menopur som förra gången. Därefter blir det nytt beslut beroende på utfallet av behandlingen.

Annars försöker jag leva livet utan att tänka på barnlöseten hela tiden. Det går ganska bra för tillfället. Vi har hittat på ganska mycket tillsammans med ett annat par som inte har barn och just nu har det passat mig utmärkt! Jag har på något vis inte känt mig utanför eller annorlunda när vi har umgåtts med dem och vi har haft jätteroligt och jag har skrattat mycket tillsammmans med dem.

Om en vecka är det äntligen semester. Som jag längtar! Att avsluta och börja ett nytt jobb innan semestern har tagit mer på krafterna än vad jag trodde. Att nya rutiner, nya kollegor och lokaler kan ta så på krafterna.

Så om en vecka är jag fri i 3 veckor, härligt!

4 kommentarer:

  1. Spännande att ni skap prova något nytt och att ni snart är igång igen!

    Kul att ni har hittat på många saker och med ett annat par som inte har barn. Jag önskar att vi också kände några som var utan, det vore skönt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra att det finns en för er ny variant att prova och se om det passar er bättre!

    Att ha par utan barn att umgås med är viktigt! Vi har också umgåtts en del med ett annat par som just nu inte planerar barn. Jätteskönt är det! :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att läsa att ni blickar framåt och vill prova något nytt :) Mycket intressant det där med att inte "tåla" hormonbehandling. Definitivt värt ett försök.
    Även roligt att höra att ni haft roligt med det andra paret.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack allihopa!
    Det känns bra att prova något annat även fast det kanske är en hypotes från läkarnas sida! Fattade inte riktigt innebörden. När han berättade om det så var det på telefon och jag är alltid lite lätt nervös och har svårt att ta in allt de säger när de ringer. Lättare när både mannen och jag är på läkarebsök då man har 4 öron och 2 hjärnor med!

    SvaraRadera